ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

 

باسمه تعالی

سوانح و حوادث

مقدمه

در طول تاریخ سوانح و حوادث همواره به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده زندگی انسانها مطرح بوده ، گرچه به علت وجود بیماریهای واگیردار در اولویت قرار نداشته است. با پیدایش انقلاب صنعتی و ورود صنعت و تکنولوژی به زندگی انسان گسترش ارتباطات ، توسعه شهرنشینی و پیشرفت علوم بهداشتی و پزشکی، الگوها و شیوه های زیستی انسان دچار تحول و دگرگونی عظیمی شده است این پدیده از یک سو موجب کنترل بیماریهای واگیردار و بالا رفتن سطح امید به زندگی شده است و از سوی دیگر باعث افزایش بیماریهای غیر واگیردار که نتیجه مستقیم و غیر مستقیم این تحولات می باشد گشته است. در این گروه بیماریها یکی از مهمترین معضلات بهداشتی اجتماعی حوادث هستند.

سوانح از بزرگترین مشکلات دنیای امروز به شمار می آیند که عمدتاً سومین علت مرگ و میر در کلیه سنین و اولین علت مرگ و میر در سنین 40 سال در جهان می باشد و به عنوان یکی از علل مهم مرگ و میر و معلولیت به حساب می آید که هزینه های زیادی را برای کشور در بر دارد .

اهمیت حوادث و تصادفات

طبق آمار ارائه شده از سوی کارشناسان از دو میلیون حوادث رانندگی و تصادفات یک میلیون تصادف و مرگ و میر در آسیا و از این میان ایران با داشتن سالیانه بیش از 20 هزار کشته و 100 هزار نفر مجروح و معلول ( در سال 82) دارای بیشترین تلفات و تصادفات در سطح منطقه و حتی جهان می باشد.که این آمار بسیار نگران کننده است از جانب دیگر عوارض      و عواقب ناشی از حوادث و تصادفات شامل فلج، معلولیت ، نقص عضو ، هزینه های درمانی و باز توانی بالا، مسائل عدیده اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی  و اقتصادی شدید مثل فساد و فحشاء ، فقر و بیکاری ، زندان و اعتیاد می تواند خسارات جبران ناپذیری به جامعه وارد نماید.

وضعیت این مشکل در کشور ما نیز تاسف بر انگیز است . بنابر اظهار معاون محترم وزارت راه روزانه 60 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در سطح کشور جان خود را از دست می دهند . 80% جان باختگان بین 30-20 سال سن دارند.

 رشد سالانه سوانح  رانندگی در کشور 15.9% است و در صورت ادامه این روند میزان تلفات انسانی ناشی از حوادث رانندگی کشور در سال 1400 به 103هزار نفر خواهد رسید. در سال 1381 تلفات جانی ناشی از سوانح رانندگی 22هزار نفر بوده است در حالی که این رقم در سال 1372 ، 2800 نفر بوده است.

طبق گزارش پزشکی قانونی طی تابستان سال 1382 مجموعاً 7933 نفر به علت تصادف جاده ای فوت نموده این که این رقم 20.5% نسبت به سال قبل از آن افزایش دارد. از این تعداد 81.8% مرد و 18.2% زن هستند و از نظر استانی اصفهان پس از خراسان و فارس مقام سوم را دارد.

دلایل ازدیاد تصادفات

بعضی از دلایل بالا بودن تصادف در کشور های کم درآمد عبارتند از :

-         نسبت بالای جوانان و کودکان به کل جمعیت

-         جاده های غیر استاندارد

-         در هم بودن انسانها و وسایل نقلیه در خیابانها

-         استفاده افراد از جاده برای خرید و فروش ، بازی و رفت و آمد در کنار استفاده وسایل نقلیه موتوری

-         وسایل نقلیه موتوری که با سرعت های بسیار متفاوت در کنار یکدیگر حرکت می کنند.

-         عدم وجود استانداردهای ایمنی در وسایل نقلیه

-         تعداد زیاد موتور سیکلت

-         استفاده از وسیله نقلیه بیش از عمر مفید آن

-         روشنایی نامناسب جاده ها

-         رانندگان بدون تجربه

-         دوچرخه سواران و موتور سیکلت سوارانی که بار حمل میکنند و این کار سبب محدودیت دید و قدرت تغییر مسیر آنها می شود.

-         موتور سیکلت هایی که وسیله نقلیه افراد خانواده هستند و گاهی تا 5 مسافر را بر خود جای می دهند.

-         وسایل نقلیه عمومی و شخصی مملو از مسافر

-         و بسیاری دلایل دیگر

 

راههای پیشگیری از حوادث و تصادفات:

همیشه واژه تصادف یادآور اتفاق است در حالیکه حوادثی که به انسان زیان وارد می کنند به هیچ وجه اتفاقی نیستند و حتی عوامل ایجاد کننده شناخته شده ای نیز دارند این حوادث معمولاً به علت ارتباط جدایی ناپذیر و نادرست انسان با ماشین و وسایل نقلیه در محیط فیزیکی – اجتماعی او رخ میدهند.

بسیاری از این حوادث با آگاهی دادن ، اجبار کردن قوانین در محیط های گوناگون و به کار گماشتن افراد متخصص قابل پیشگیری اند.

بسیاری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت زید و عدم رعایت فاصله مناسب روی می دهند . در یک فاصله 100 کیلومتری راننده ای که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی میکند تنها 9 دقیقه زودتر از راننده ای که با سرعت 95 کیلومتر در ساعت رانندگی می کند به مقصد می رسد. آیا 9 دقیقه صرفه جویی در زمان ارزش آن را دارد که جان راننده و دیگران به خطر بیفتد؟ بیش از 63% تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بر اثر ضربه به سر و گردن سرنشینان می باشد که استفاده از کمر بند ایمنی و تنظیم صحیح پشت سری صندلی به میزان بسیار زیادی تعداد کشته شدگان در تصادف را کاهش می دهد . به یاد داشته باشید که بستن کمربند ایمنی یک کار تفنّنی و تشریفاتی نیست بلکه یک نیاز جدی برای حفظ جان سرنشینان اتومبیل است.

همچنین رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ضامن سلامتی شما در جاده ای پرخطر می باشد.

آیا می دانید که تصادف های وسایل نقلیه موتوری عامل ایجاد بیش از دو سوم صدماتی هستند که منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان می شوند.

صدمات وارد به کبد ، طحال، اعضاء داخل قفسه سینه ( قلب یا ریه)، بیش از نیمی از آسیبهای وارد به ستون مهره ها ، نیمی از آسیبهای وارد به سر، شکستگیهای لگن و آسیبهای شدید وارده به پوست ناشی از این تصادفات هستند.

پس بیایید:

-         با بکارگیری شیشه های مطمئن ، داشبورد پوشانده شده با سطح نرم ، فرمان هایی که به هنگام ضربه به داخل فرو می روند و به بدن آسیب نمی رسانند ، بالش های هوا، استفاده از کمربند ایمنی از اتومبیل، استفاده از صندلیهای ویژه ایمن برای کودکان در اتومبیل و کلاههای ایمنی در حین موتورسواری و به کارگیری صندلی هایی که از شدت ارتعاش تراکتور و کامیون می کاهند و قرار دادن استانداردهای ایمنی برای وسایل و زمین های بازی کودکان از میزان جراحات و شدت سانحه در صورت بروز بکاهیم.

-         هنگام سوار شدن اتومبیل همیشه اول بچه ها و سپس بزرگترها سوار شده و هنگام پیاده شدن اول بزرگترها و سپس بچه ها را پیاده کنیم.

-         در حین رانندگی مراقب باشیم بچه ها دستشان را از پنجره اتومبیل بیرون نیاورند.

-         از سوار کردن بچه ها در قسمت عقب وانت که فاقد حفاظ لازم می باشد بپرهیزیم.

-         هنگام رانندگی از نشاندن کودکان بر روی زانوی راننده یا کنار او بین دو صندلی جلوگیری کنیم.

-         در هنگام رانندگی از خوردن ، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه اجتناب کنیم.

-         همیشه با سرعت مطمئن رانندگی کنیم.

-         هنگام خواب آلودگی و بیماری رانندگی نکنیم.

-         قبل از رانندگی از سالم بودن وسیله نقلیه مطمئن گردیم.

-         در هنگام دوچرخه سواری و موتورسواری از لباس روشن و کلاه ایمنی استفاده کنیم.

 

به یاد داشته باشیم که حادثه فقط برای دیگران نیست همه باید احتیاط کنیم و خود، پلیس خود برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باشیم.

 

   + mohammad - ٧:٢٦ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳۸٥