ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

سفرهراسی

به نام خدا

    طی یک هفته ی گذشته برای انجام کاری سه بار به تهران سفر کردم و هر بار شاهد وقایع دردناکی بودم که موجب ترس من از سفر شد. یک بار خودروی دیدم که هر دو سرنشینش خواب بودند و ماشین در مسیری غیرمستقیم بین خودروهای دیگر درحال حرکت بود . ما سبقت گرفتیم و از آنها فاصله گرفتیم و هر چه هم برایشان بوق زدیم فایده نداشت.

      در روز چهارشنبه 8 آبان نیز در اتوبان قم- کاشان حدود دو کیلومتر پس از ایستگاه بین راهی مارال ستاره (به طرف قم) حدود ساعت 6:40 بامداد ، رانندگان وسائط نقلیه با مشاهده ی دود ، از تصادفی مرگبار مطلع می شدند و سرعت خود را کاهش می دادند . وقتی آنجا رسیدم صحنه ی دلخراشی دیدم . دو کامیون بنز از طرف قم به سمت کاشان دچار سانحه شده بودند به طوری که یکی از آنها به شانه خاکی جاده منحرف شده بود و دیگری در وسط اتوبان و روی گاردریل ها مانده بود. دو خودرو سواری که از کاشان به سمت قم در حال حرکت بودند برای فرار از تصادف با کامیون با یکدیگر برخورد کرده و از جاده خارج شده بودند. آمبولانس امدادی نیز در حال رسیدگی به مجروحین بود.

از امدادگر پرسیدم : کمک نیاز داری؟ جواب داد : نه

پای مصدوم (علی گ.)شکسته شده بود . سریع خود را به خودروها رساندم. یک خودرو سی یلو به شماره ایران 54- 776 س 99 در روی خاکریز کوتاه کنار جاده متوقف شده بود و سرنشینش فوت شده بود. فک و جمجمه او شکسته بود که به نظر می رسید در اثر افتادن خودرو در کانال کوتاه واقع در حریم جاده و برخورد سر راننده با ستون جلو ماشین باشد. خبری از کیسه هوا و کمربند ایمنی نبود. خودرو دیگر با فاصله نسبتا زیادی در کنار جاده واژگون شده بود و مصدومین ، از سرنشینان آن خودرو بودند.یکی از کسانی که از ابتدای سانحه در آن محل حاضر بود گفت : 45 دقیقه طول کشید تا اولین آمبولانس رسید. 

       آماری از مصدومین ترافیکی ندارم ولی امروز که تصادفات اتوبان قم را ازطریق اینترنت پیگیری می کردم رقم خیلی بالایی بود و به نظر می رسد تلفات نیروی انسانی ناشی از تلفات جاده ای با تعداد شهدا و مجروحین دفاع مقدس برابری کند. در زمانه ای که کشورهای همسایه در ترورها تلفات می دهند در کشور ما ، حوادث ترافیکی موجب مرگ (اکثراَ مردان) می شود که علاوه بر آثار زیانبار مستقیم روحی ، روانی ، مالی و ..... آثار غیرمستقیم و ثانویه ناشی از فقدان پدر و همسر و افزایش نسبت سرباری نیز در پی دارد.

علل احتمالی مرگ در این سانحه:

1- خطای نیروی انسانی: نبستن کمربند ایمنی

2- نقص خودرو: نداشتن کیسه هوا

3- نقص جاده: - وجود کانال در کنار اتوبان و نداشتن حریم

                   -   کنار هم بودن باندهای رفت و برگشت: در جاده های جدید مسیرهای رفت و برگشت در کنار هم نیستند و حادثه در یک مسیر باعث تلفات در مسیر دیگر نمی شود . این اشکال در تصادف دو اسکانیا که تلفات بسیار بالایی داشت نیز مشهود بود. برای مسیر کاشان- قم - تهران نیز می توان از جاده قدبم به عنوان رفت و یک سمت اتوبان به عنوان جاده برگشت استفاده کرد و با این کار هر دو جاده به صورت یکطرفه درمی اید و قدری از تلفات آن کاسته می شود. سمت دیگر اتوبان را هم می توان به خودروهای امدادی و وسائط نقلیه ی عمومی اختصاص داد.

4- عدم نظارت کافی : در طول 6 بار تردد در اتوبان فقط یک بار پلیس راه دیدم . به ویژه در شب خبری از پلیس نیست که می تواند علل گوناگونی داشته باشد ولی تاوانش را مردم می دهند.

عکس ها در ادامه مطلب


تصویر شماره 1

تصویر شماره 2

 

   + mohammad - ٧:٤٥ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٢