ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

 

باسمه تعالی

بهداشت سالمندان (قسمت دهم)

پوکی استخوان چیست؟

کلمه استخوان ، محکم بودن را به یاد ما می آورد. ماده اصلی که سختی و شكل استخوان را به وجود می آورد، کلسیم است . ذخیره شدن کلسیم در استخوان از قبل از تولد آغاز می شود و تا سن 30 سالگی ادامه می یابد. در 30 سالگی ، استخوانهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می رسد . اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود ، به تدریج کلسیم استخوانها کم شده و استخوانها شكننده می شوند. به این حالت " پوکی استخوان " می گویند.

پوکی استخوان را گاهی بیماری خاموش می نامند : زیرا بدون هیچ علامتی ، کم کم به وجود می آید. معمولا" فرد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاعی ندارد. زمانی متوجه آن می شود که در اثر یک ضربه کوچک ، مثلا" نشستن ناگهانی ،  لغزیدن و پیچ خوردن پا ،  زمین خوردن و یا برخورد با اشیا ، شکستگی استخوانهای قسمتهای مختلف بدن ، مثل استخوان لگن و یا له شدگی ستون فقرات کمری برای او پیش می اید . چون با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود ، برای آگاهی از وضعیت استخوانهای خود باید به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند؟

-افراد مسن

- زنان یائسه

- کسانی که حرکت ندارند و ورزش نمی کنند ،

- کسانی که در غذای روزانه انها لبنیات و مواد غذایی کلسیم دار کم است ،

- کسانی که سیگار می کشند

- کسانی که الكل مصرف می کنند

- زنهایی که زایمان زیاد و با فاصله کمتر از 3 سال داشته اند.

فرد مبتلا به پوکی استخوان با چه مشكلاتي روبرو است؟

-         استخوانهای او با یک ضربه خفیف می شکنند .

-         حتی ممکن است استخوانهای او بدون هیچ ضربه ای خود به خود بشكنند

-    در این افراد جوش خوردن شکستگی خیلی سخت و طولانی است . بنابراین باید مدت طولانی تری در بیمارستان بستری شوند.

-         گاهی این افراد از دردهای استخوانی هم رنج می برند.

برای پیشگیری از پوکی استخوان و یا جلوگیری از پیشرفت آن چکار کنیم؟

1.  به طور منظم ورزش کنید . ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانهاست. پیاده روی ورزش مناسبی است. اما اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، قبل از آغاز هرگونه تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

2.  هر روز مواد غذایی حاوی کلسیم بخصوص لبنیات پاستوریزه کم چربی مصرف کنید. در گروه لبنیات شیر ، ماست ، پنیر و کشک از منابع خوب کلسیم می باشند.

3.  شیر منبع خوبی برای کلسیم است . اما به یاد داشته باشید که اضافه کردن چای ، پودر نسکافه ، پودر کاکائو و قهوه به شیر از جذب شدن کلسیم آن جلوگیری می کند .

4.  شربتهای کاهش دهنده اسید معده نمی گذارند کلسیم غذا جذب شود. بنابراین از مصرف خودسرانه و غیرضروری آنها خودداری کنید و فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید.

5.  نوشابه های گازدار جلوی جذب کلسیم غذا را می گیرد پس تا حد امکان نوشابه های گازدار کمتر مصرف کنید .

6.  استعمال دخانیات و مصرف الكل برای همه ، در هر سنی و هر شرایطی ضرر دارد . از جمله عوارض استفاده از انها ، تشدید پوکی استخوان است . پس از مصرف انها جدا" خودداری کنید.

7.  ویتامین D با افزایش جذب کلسیم ، از پوکی استخوان جلوگیری می کند. برای تامین آن هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید. قرار بگیرید. تابش نور خورشید از پشت شیشه تاثیری ندارد.

 

   + mohammad - ۱:٢٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸٤