ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

 

باسمه تعالی

بهداشت سالمندان )قسمت ششم)

خواب

خواب کافی و راحت ، یکی از پایه های اصلی سلامتی است. در طول خواب ، بدن استراحت می کند، انرژی از دست رفته به دست می آید و بدن بار دیگر برای فعالیت جسمی و فکری آماده می شود. با ورود به دوره سالمندی ، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می شود ، به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش می یابد . نباید انتظار داشته باشید که مانند دوران جوانی بخوابید. سعی کنید از وقت اضافی خودتان بهتر استفاده کنید. توصیه های زیر می تواند به خواب راحت تر کمک کند:

ý  هر روز به طور منظم ، ورزش کنید . پیاده روی بسیار مفید است و به بهتر شدن خواب کمک می کند. بهتر است تمرینات ورزشی را حداقل دو ساعت قبل از خواب خاتمه دهید.

ý  از چرت های روزانه اجتناب کنید، یا آنها را به حداقل برسانید. عادت کنید شب ها در یک ساعت معین به رختخواب بروید و صبح در یک ساعت معین بیدار شوید.

ý     هنگامی که واقعا" احساس می کنید خوابتان می آید به بستر بروید.

ý  اگر پس از رفتن به بستر ، خوابتان نبرد، از رختخواب خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنید و تا وقتی خوابتان نمی آید به بستر نروید. همچنین از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید.

ý     قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید.

ý     برای شام یک غذای سبک بخورید.

ý  بعد از ساعت 6 عصر مایعات کمتری بنوشید . خصوصا" از نوشیدن مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار خودداری کنید.

ý     پس از شام چای یا قهوه ننوشید.

ý     قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید.

ý  اگر احساس می کنید خوب نمی خوابید، به پزشک مراجعه کنید . به یاد داشته باشید که هرگز بدون تجویز پزشک ، نباید از داروهای خواب آور استفاده کنید چون مصرف خودسرانه ی آنها می تواند مشکل خواب شما را بدتر کند.

 

   + mohammad - ٩:٠٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٦ اسفند ۱۳۸٤