ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

 

باسمه تعالی

بهداشت سالمندان (قسمت سوم)

فصل 2

مراقبت از پاها

چرا باید از پاها مراقبت کرد؟

1-  ما روی پاهای خود می ایستیم. به کمک پاهاست که تعادل خود را حفظ می کنیم و راه می رویم . پاها هستند که وزن بدن را تحمل می کنند .

2-     بسیاری از مواقع خستگی و ناراحتی ما به دلیل وجود مشکل در پاها است.

3-     بروز يكسري مشکلات در پاها شایع است ؛ مثل :

-         خشکی پوست پا

-         ترک خوردن پاشنه پا

-         شكسته شدن ناخنهای پا

-         عفونت قارچی در لای انگشتان پا

4-     پاها بیشتر از سایر قسمتهای بدن در معرض خطر آسیب و حادثه هستند

5-     زخمها و جراحتهای پا بخصوص در ناحیه کف پا ، دیرتر از سایر نقاط بدن خوب می شود .

بنابر این لازم است که از پاها بیشتر مراقبت کنیم.

برای مراقبت از پاها چه باید بکنیم ؟

نظافت پاها

1-     شستشوی پاها: هر روز پاها ، بخصوص لای انگشتان پا را با آب ولرم بشویید.

2-  کوتاه کردن ناخنها: وقتی ناخنها نرم باشند ، کوتاه کردن آنها آسانتر است برای این کار می توانید قبل از کوتاه کردن ناخنها ، به مدت 20-30 دقیقه پاها را در یک ظرف آب گرم قرار دهید و یا بعد از حمام کردن ناخنها را کوتاه کنید .هنگام کوتاه کردن ناخنهای پا دقت کنید:

-         لبه ناخنها را گرد نکنید و بگذارید به شكل صاف بمانند.

-         ناخنها را خیلی از ته کوتاه نکنید ؛ زیرا باعث زخم شدن ناخن می شود.

3-  چرب کردن پاها: بعد از شستشوی پاها بهتر است با استفاده از وازلین یا سایر کرمهای نرم کننده ، پوست پا و بخصوص پاشنه پا را چرب کنید .

پوشش پاها

1-  جوراب : جورابهای نخی بپوشید . کش جوراب نباید سفت باشد و بهتر است ساق آن بالاتر از برامدگی مچ پا قرار گیرد.

2-     کفش :کفشی بپوشید که پاهای شما را حفاظت کند و از سر خوردن و افتادن جلوگیری کند .

کفشی مناسب است که :

-         پا در آن راحت باشد . بین نوک انگشت بزرگ پا و نوک کفش ، حدود یک سانت فاصله باشد.

-         رویه کفش ، تمام عرض پا را بپوشاند ؛ اما به پا فشار نیاورد.

-         پاشنه کفش پهن بوده و بلندی آن بیشتر از 3 سانت نباشد

-         پا در آن عرق نکند ؛ مثل کفشهای چرمی و یا گیوه های نخی

-         کف آن لیز نباشد

3- دمپایی: یکی از حوادث شایع در منزل، فرو رفتن اجسام نوک تیز یا برنده در کف پاست ؛ که می تواند موجب زخم یا سوراخ شدن کف پا شود. بنابر این بهتر است در منزل و روی فرش نیز دمپایی بپوشید. دمپایی باید کاملا اندازه پا باشد . با پوشیدن دمپایی های گشاد و دمپایی های کوچک که پا به طور کامل در آن قرار نمی گیرد ، احتمال زمین خوردن زیاد می شود.

دمپایی های انگشتی به خوبی پا را محافظت نمی کنند و مناسب نیستند . همچنین دمپایی ابری روی سرامیک ، کاشی و یا سنگ بخصوص اگر سطح زمین خیس باشد ، بسیار لیز و خطرناک است و باید از پوشیدن آنها اجتناب کرد.

ماساژ پاها

در هنگام استراحت پاها را ماساژ دهید. این کار به افزایش جریان خون و کاهش ورم پاها  کمک می کند و خستگی پا را از بین می برد .

برای انجام ماساژ پاها ، روی یک صندلی کوتاه بنشینید و مانند تصویر ، تمام قسمتهای کف پا ؛ رویه پا ، پاشنه پا و انگشتان پا را به آرامی ماساژ دهید.

دست را مشت کنید و با برجستگی انگشتان ، کف پا را به صورت چرخشی ماساژ دهید . با دو دست پا را بگیرید و با حرکت چرخشی انگشتان ، رویه پا را ماساژ دهید .

پاشنه پا را با دست گرفته و به صورت چرخشی حرکت دهید .

به آرامی انگشت شست دست را ، از مچ پا تا روی هر یک از انگشتان پا بکشید.

پا را با دو دست بگیرید و به سمت کف و رویه پا فشار دهید . مثل حالتی که می خواهید تکه نان خشک را از وسط بشكنيد.

هر یک از انگشتان پا را به ملایمت بکشید و بچرخانید.

در پایان پا را در بین دو دست نگه دارید.

توجه:

1-  در صورت وجود برامدگی های گوشتی و میخچه در پا ، از دستکاری آنها خودداری کرده و برای درمان به پزشک مراجعه کنید . این برامدگی ها ، به علت فشار کفش ایجاد می شوند. حتی پس از درمان میخچه توسط پزشک چنانچه کفش شما مناسب نباشد دوباره میخچه ایجاد خواهد شد. بنابر این بهترین کار انتخاب کفش مناسب است.

2-  گاهی تغییراتی که در پاها ایجاد می شود به دلیل سایر بیماریهاست. به عنوان مثال ، ورم پاها ، زخمی که خود به خود به وجود آمده ویا زخمی که خوب نمی شود ، می تواند نشانه بیماری در سایر قسمتهای بدن باشد . پس در صورت مشاهده این تغییرات به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه فصل دوم:

مراقبت از پاها اهمیت زیادی دارد زیرا ما به کمک پاها راه می رویم و به همین دلیل پا ها بیشتر در معرض حادثه هستند.

برای مراقبت از پاها ، شستشوی انها ، کوتاه کردن ناخنها و مالیدن کرمهای نرم کننده فراموش نکنید.

جوراب ، کفش و دمپایی مناسب انتخاب کنید . با ماساژ دادن پاها به افزایش جریان خون و کاهش ورم موضعی پاها کمک کنید و خستگی پا از بین ببرید.

در صورت بروز هرگونه زخم یا ورم در پاها به پزشک مراجعه کنید . با مراقبت از پاها و کاهش خستگی انها ، خستگی بدن را کاهش دهید.

 

   + mohammad - ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ ; شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸٤