ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

 

باسمه تعالی

بهداشت سالمندان (قسمت دوم)

چگونه اجسام را از روی زمین بلند کنیم؟

تا حد امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید. اما در نظر داشته باشید که حتی یک جسم سبک نیز ؛ اگر به طرز صحیح برداشته نشود ؛ می تواند باعث کمردرد و آسیب کمر گردد. پس برای بلند کردن اجسام از زمین به ترتیب زیر عمل کنید:

به جلو نگاه کنید . گردن را صاف نگه داشته و شکم را سفت کنید . کمر را صاف نگه دارید و با خم کردن زانو و مفصل ران روی پا در نزديكي شی مورد نظر بنشینید سپس به آرامی جسم را از روی زمین بردارید . توجه کنید که هر چه جسم به بدن شما نزدیکتر باشد ؛ فشار کمتری بر ستون فقرات وارد می شود.

چگونه اشیا را جابجا یا حمل کنیم؟

یکی از کارهایی که در طول روز زیاد پیش می آید ؛ جابجا کردن یک شی بین دو فاصله نزدیک به هم است. به عنوان مثال جابجا کردن یک گلدان از لبه باغچه به روی لبه حوض ؛ یا منتقل کردن قابلمه حاوی غذا از روی اجاق گاز بر روی سکوی آشپزخانه.

لازم است برای انجام این جابجایی ها ؛ تمام بدن را حرکت دهید و به سمت مکان مورد نظر قدم بردارید ؛ زیرا جابجا کردن اشیا در حالتی که پاها ثابت بوده و تنه بچرخد ؛ می تواند موجب صدمه دیدن کمر شود پس در حالتی که ثابت ایستاده اید اشیا را جابجا نکنید .

در هنگام جابجا کردن یا حمل اشیا ؛ گودی کمر را با سفت کردن عضلات شکم کم کنید . سعی کنید اجسام را در دفعات بیشتر ؛ ولی با حجم کمتر جابجا نمایید. برای مثال وقتی برای خرید مواد غذایی از خانه بیرون می روید ؛ کم خرید کنید با این کار نه بار سنگین حمل می کنید و نه مواد غذايي را برای مدت طولانی در یخچال نگهداری می کنید .

مراقبت از زانو ها :

زانوها اعضا مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند.

بدن ما روی زانوها استوار است و به همین دلیل است که اگر وزن بدن زیاد باشد ؛ فشار بیشتری به زانو وارد می شود. همه ما درد زانو را تجربه کرده ایم و می دانیم که مراقبت و پیشگیری از ایجاد درد زانو بسیار مهم است.

پس اجازه ندهیم که مشکل زانو تا حدی پیش برود که ما را از حرکت و انجام کارهای روزانه باز دارد.

برای مراقبت از زانوها چه باید کرد؟

1-  وزن مناسب داشته باشید. اضافه وزن مهمترین عامل آسیب زانو است و علت آن فشار بیش از حدی است که به زانو ها وارد می کند. پس اگر اضافه وزن دارید وزن خود را مناسب کنید و گرنه باید منتظر شروع درد زانو باشید.

2-  اجسام سنگین جابجا نکنید . حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن ؛ کمر و زانو می شود. پس تا جایی که امکان دارد از جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید. به یاد داشته باشید ؛ وقتی جسمی را حمل می کنید ؛ فشاری که به زانو ها وارد می شود ؛ چندین برابر وزن آن جسم است.

3-  عضلات ران خود را تقویت کنید . از انجا که عضلات ران از مفصل زانو محافظت می کنند ؛ بنابر این تقویت عضلات ران ؛ از ساییدگی مفصل زانو جلوگیری می کند  و درد زانو را کاهش می دهد. حرکات ورزشی ساده ای برای این کار وجود دارد این حرکات را به راحتی در منزل و یا در محل کار ؛ در حالت نشسته بر روی زمین و یا بر روی صندلی می توانید انجام دهید از هر فرصتی برای انجام این حرکات استفاده کنید.

4-  در وضعیت مناسب بنشینید. وقتی در وضعیت دوزانو یا چهار زانو ؛ روی زمین می نشینید فشار زیادی به زانو وارد می شود. پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید ؛ سعی کنید پاهایتان را دراز کنید . از این کار خجالت نکشید . مطمئن باشید در جمعی که هستید ؛ افراد دیگری ؛ حتی جوانترهایی هم هستند که باید پای خود را دراز کنند . به خاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی ؛ به شرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار بهتر از نشستن بر روی زمین است.

5-  تا حد امکان از پله پرهیز  کنید . بالا و پائين رفتن زیاد از پله برای زانو مناسب نیست. چیزی که باید به آن دقت شود وجود یک یا دو پله در داخل خانه است به عنوان مثال ممکن است یک پله بین هال و پذیرایی و یا اتاق خواب وجود داشته باشد . وجود همین یک پله موجب می شود که در طول روز به دفعات زیاد از ان بالا و پائين بروید. اگر نمی توانید شرایط خانه را تغییر دهید ؛ طوری وسایل خانه را بچینید که مجبور نشوید زود به زود به اتاقی که پله دارد بروید.

6-  تا حد امکان از توالتهای معمولی استفاده نکنید . استفاده از توالتهای معمولی فشار زیادی را به زانوها وارد می کند . اگر دچار درد زانو هستید ؛ بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید . اگر چنین امکانی ندارید صندلیهای مخصوصی که بر روی توالت گذاشته می شود تهیه نمایید. در این صورت مراقب لغزش پایه های صندلی باشید.

خلاصه فصل:

با انجام صحیح کارهای روزانه ؛ می توان از کمردرد پیشگیری کرد. برای اینکار باید نکاتی را رعایت کنید. برای پیشگیری از کمردرد در حین نشستن ؛ ایستادن ؛ راه رفتن ؛ حمل اشیا و سایر کارهای روزانه ؛ به یاد داشته باشید که شکم را تو بکشید و کمر را صاف نگه دارید. هنگام خم شدن ، از مفصل زانو خم شوید اما کمر را خم نکنید.

زانو ها عضو مهم دیگری هستند که باید مراقب آنها باشیم. اضافه وزن مهمترین علت آسیب زانو است. برای مراقبت از زانو ، وزن مناسب داشته باشید و عضلات ران را با ورزش تقویت کنید.

صحیح نشستن و ایستادن خستگی و درد را کاهش می دهد.

 

   + mohammad - ٦:٢٧ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸٤