ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

فریادهای عاشورایی

باسمه تعالی

فریادهای عاشورایی

    بازرگانی طوطی سخنگویی داشت. روزی قصد سفر به هندوستان داشت از همه در مورد سوغات سوال کرد. به طوطی که رسید طوطی گفت:  سلام مرا به طوطی های آزاد برسان و شرح حال مرا به آنان بگو. بازرگان هم قبول کرد و رفت . وقتی به جنگلهای هندوستان رسید و طوطی های آزاد رسید یاد گفته طوطی خود افتاد و شرح حال او را بازگو کرد. یک طوطی از درخت افتاد و مرد.

     وقتی که بازرگان ماجرا را برای طوطی خود گفت طوطی نیز در قفس مرد. بازرگان پشیمان از واقعه پیش آمده طوطی را از قفس بیرون آورد و رها کرد . طوطی هم ناگهان پرواز کرد و سر دیوار نشست. بازرگان مات و مبهوت مانده بود چه بکند ! از طوطی شرح ماجرا را پرسید . طوطی گفت: آن طوطی راه آزادی را به من نشان داد که من باید خودم را به مردن بزنم تا آزاد شوم .

     به نظر من واقعه کربلا نیز مانند آن طوطی است که امام حسین (ع) با این کار راه آزادگی را به انسانها نشان داد . انی لااری الموت الاالسعاده والحیوه مع الظالمین الا برما

بدرستی که من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز بدبختی نمی بینم.

امام حسین (ع) هدف از حرکت خود را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش محمد(ص) ذکر فرموده اند. بازنگری این واقعه درسهای بسیاری دارد از جمله:

1.     آزادی خواهی و نرفتن زیر بار زور

2.     امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است.

3.  لزوم داشتن بینش سیاسی تا مانند مسلمانان شام ،گول اسلام یزیدی و به تعبیر امروزی اسلام آمریکایی را نخورند.

4.     اهمیت اعمال خواص که مردم به آنها اعتماد دارند .

5.  تضاد اسلام با دنیاطلبی: همچنان که عمر سعد به خاطر دنیاطلبی تن به رفتن به کربلا و ایستادن در مقابل امام حسین (ع) شد.

6.     باز بودن راه بازگشت و توبه در هر لحظه مانند حر بن یزید ریاحی

7.     کم بودن تعداد مسلمانان واقعی که تا پای جان حاضر باشند ایستادگی کنند.

8.  قابل تحمل بودن مصائب برای سایر مسلمانان وقتی اوج مصائب امام حسین (ع) را می بینند همچنان که خیلی از پدر و مادر شهدای جنگ نیز می گفتند فرزند ما که از علی اکبر امام حسین (ع) عزیزتر نبود.

    ولی متاسفانه در طول تاریخ بعضی سعی کرده اند آن را تحریف کنند و از مسیر خود منحرف کنند. از بزرگترین تحریفها این است که به جای عبرت آموزی ، برای امام حسین (ع) فقط گریه کنیم. مثل این است که طوطی محبوس ، برای طوطی آزاد فقط گریه و زاری کند .

    از این بالاتر اینکه از حرکت امام حسین (ع) برای تبلیغ بت پرستی استفاده شود . متاسفانه در سالهای اخیر بی خبری مردم به حدی رسیده که اگر شرکتی اسب کوچک سفیدی از جنس پلیمر بسازد که سرش خمیده باشد و رویش نیز با رنگ قرمز رنگ آمیزی شود که مثلا" خونی است بسیاری از مردم می خرند و در اتاق نگهداری می کنند و رنگ تقدس نیز به آن می دهند که این خود عین بت است.

   مگر بت پرستی از کجا شروع شد؟ مگر مردم نمی دانستند که سنگ و چوب آفریننده آنان نیست؟ بت نیز نمادی از خدا بود که بعدا" جای خدا را گرفت.

    در این زمان نیز سال به سال به تشریفات مراسم اضافه می شود . سال قبل مجسمه اسب سفید بزرگ را در جلو هیات عزاداری می بردند . امسال علامت بسیار بزرگ که کسی قادر به حرکت دادن آن نیست می آورند. هیات چهارده معصوم به نیت چهارده معصوم قصد دارد 14 علامت در جلو هیات راه بیاندازد . اصلا" سوراخ دعا را گم کرده اند!!. معنی و مفهوم سمبلها را نمی دانند. چهل گیس به نماد عریان شدن سر زنان حرم امام حسین (ع) است. طوق که با روسری های فراوان پوشیده شده نیز نماد کشیدن روسری از سر اهل بیت امام است(این را مقایسه کنید با زنان و دخترانی که برای تماشای هیات با چه وضعی بیرون آمده اند). علامت نیز می تواند نماد حرکت دادن 18 سر بریده بر سر نیزه در جلو قافله اسرا باشد.

    امید است با این حرکات نسنجیده مقابله شود و بیشتر از این شاهد اینگونه وقایع نباشیم.

 

   + mohammad - ۱٢:٥٠ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٤