ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

فوریتهای پزشکی

باسمه تعالی

آشنایی با واحد فوریتهای پزشکی

واحد فوریتهای پزشکی ( اورژانس 115) به منظور تسریع در کمک رسانی به مصدومین و بیمارانی که نیاز فوری به خدمات پزشکی دارند راه اندازی شده است.

این واحد مجهز به بی سیم ( هم دستی و هم نصب در آمبولانس) ، آمبولانس و تجهیزات پزشکی داخل آن بوده و پرسنل آن نیز معمولاً از میان پرستاران مرد مجرب و کارآزموده انتخاب می شوند. خدمات 115 رایگان است.

قبلاً این واحد مشکلات زیادی داشت که رفته رفته کمتر می شود  و این مشکلات را می توان چنین برشمرد:

1- مزاحمتهای تلفنی : که معمولا از داخل باجه تلفن و توسط کودکان و نوجوانان انجام می شود. از انجا که شماره تلفن باجه های تلفن مشخص است پرسنل 115 به این تلفن ها زیاد توجهی نمی کنند لذا لازم است کودکان و نوجوانان در زمینه نحوه استفاده از خدمات واحد اورژانس 115 آموزش داده شوند و اینکه این کار آنها ممکن است به از دست دادن جان کسی منجر شود.

2- آمبولانس : تا چند سال قبل ، آمبولانس ها فرسوده و کم بود که با ورود آمبولانس های اسپرینتر که هم بزرگ و جادار بوده و هم مجهز هستند و هر پایگاه دو دستگاه آمبولانس دارد این مشکل برطرف شده است.

3- پرسنل : به علت کمبود پرستار مرد ، برای تامین پرسنل 115 ، پرستاران بیمارستان به صورت اضافه کار به 115 می ایند که این خود زیاد مطلوب نیست. چون معمولا بعد از شیفت بیمارستان به 115 می ایند و به قول معروف خسته و کوفته برای استراحت به 115 می آیند نه برای کار، و آمادگی لازم را ندارند. با عنایت به اینکه در هر شیفت چند ماموریت بیشتر نیست و بقیه اوقات آنان در پایگاه هستند برای کمک به مخارج خانواده و استراحت به 115 می آیند.

4- شکایات مردمی: چون در فوریتها به واحد 115 تماس گرفته می شود و توقع دارند که هرچه سریعتر آمبولانس از راه برسد تنشهایی بین مردم و این واحد به وجود می آید برای رفع این تنشها ، سیستم ضبط مکالمات تلفنی راه اندازی شده است. در این سیستم ، تمام تماسها به این واحدتوسط کامپیوتر ضبط می شود و غیرقابل دستکاری و حذف است.زمان تماس، صحبتهای رد و بدل شده ثبت می شود. هر اکیپ یک دقیقه فرصت دارد تا از لحظه تماس و گرفتن آدرس ، از پایگاه خارج شود. معمولا برای مردم این فاصله زمانی ، زیاد است و در برخی موارد به دادگاه و شکایت و .... نیز کشیده شده است ولی وقتی فرد صحبت خود و اهانتها و فحاشی هایش را بشنود کوتاه می آمد.معمولا همراهان این فاصله زمانی را زیاد جلوه می دهند ولی سیستم ضبط مکالمات به کمک پرسنل 115 آمده است.

پیشرفتها:

1-  آموزش پرسنل ،

2- تجهیز پایگاه به بی سیم های برتر ( به طوری که ما اینجا در 250 کیلومتری تهران، مکالمات بی سیم تهران را می شنویم)، تجهیزات بیشتر داخل آمبولانس و....

3- اخیراً نیز برای رفع مشکل نیرو، رشته تحصیلی فوریتهای پزشکی در مقطع کاردانی در چند دانشگاه راه اندازی شده است.

4- موارد اورژانسی نیز با پمفلت به مردم آموزش داده شده است .

5-  اکیپ های دوم نیز در اکثر پایگاه ها مدنظر بوده است تا در مواقع اعزام یک بیمار، با مشکل کمبود آمبولانس و نیرو مواجه نشوند.

 امید است با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین تغییر شیوه زندگی از زندگی ماشینی به انجام فعالیتهای بدنی معقول، از تعداد نیازمندان به خدمات فوریتهای پزشکی (مصدومین و بیماران قلبی) کاسته شود.

   + mohammad - ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ ; جمعه ۱٧ فروردین ۱۳۸٦