ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

سرماخوردگی بعد از حج

به نام خدا

       نزاع انسان و سایر موجودات زنده برای بقا همیشه بوده و هست و خواهد بود ولی با توجه به ساختار و اندازه ویروس ها ، نزاع انسان و ویروس پیچیده تر و مشکل تر از سایرین است  که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها از یک سرماخوردگی ساده تا آنفلوآنزا و سارس و .... را به وجود آورند و حتی  دانشمندان را نیز به چالش بکشند.

       با توجه به مشکلات درمان ابتلا به ویروس ها ، پیشگیری جایگاه خاصی در مبارزه با  این موجودات دارد. از آنجا که راه انتقال اکثر ویروس ها از راه تنفس است و بیشتر در موارد شلوغی جمعیت و بسته بودن فضا به دیگران سرایت می کنند پرهیز از مواجهه با مبتلایان احتمالی امری مهم است .  کسانی که علائم سرماخوردگی دارند باید خود مراقب باشند تا با نرفتن به مجامع عمومی، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه ،  (پرهیز از روبوسی و دست دادن ) و استراحت در منزل ، بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

    در مراسم حج که جمعیت زیاد از مکان های متفاوت شرکت می کنند احتمال ابتلا زیاد است و زیاد شاهد بوده ایم که افرادی که از حج یا عتبات یا حتی مشهد برگشته اند دچار علائم سرماخوردگی و انفلوآنزا شده اند و مدت ها نیز درگیر آن بوده اند . با توجه به افزایش ابتلا به کروناویروس در عربستان و به منظور پیشگیری از ابتلا سایرین، باید از روبوسی پرهیز کرد.( حتی اگر علائم نیز وجود نداشته باشد)

   + mohammad - ۸:٠۸ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩۳

گل بود به سبزه نیز آراسته شد

به نام خدا

    همیشه از خشکسالی و بی آبی می نالیدیم حال که باران رحمت الهی نیز بر ما باریدن گرفت به گونه ای دیگر آسیب دیدیم. شنیده ها حاکی است عصر روز گذشته که این شهر شاهد رعد و برق و باران بود ، یکی از صاعقه ها به دکل ارتباطی بیمارستان سیدالشهدا برخورد کرد و موجب تخریب چند کامپیوتر و سایر دستگاه های مرتبط از جمله دستگاه حضور و غیاب گردید .

   + mohammad - ۱٠:٠٦ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩۳

115 و شهرداری

به نام خدا

   اداره امور در هر شهری بیشتر مربوط به شهرداری است تا نهادهای دیگر  و لازمه عملکرد مطلوب سایر نهادها از جمله ارگان های دولتی نیز ، تامین زیرساخت های لازم توسط شهرداری است . یکی از نهادهای حدمات رسان در هر شهر ، مرکز فوریت های پزشکی یا همان 115 است که با تمام کاستی ها و نواقصی که دارد سعی و تلاشش ، نجات جان بیماران و همنوعان است ولی در این راه ، با مشکلاتی نیز روبروست که در صورت مرتفع شدن می تواند بهتر ارائه خدمت نماید.

    از جمله مشکلاتی که مربوط به شهرداری است و با همکاری و تعامل می توان آنها را کاهش داد مشکلات آدرس دهی و آدرس یابی و رسیدن به مقصد است که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- تعیین نام واحد برای مسیرها و اماکن و  نصب آن در محل دید عموم :

 خوشبختانه خیابان ها و معابر در شهر دارای اسامی و تابلو هستند ولی نام واحد ندارند نمونه های زیر برای مثال آورده می شود که موقع آدرس دهی موجب سردرگمی می شوند و باید سوال مجدد پرسیده شود:

- بیمارستان سیدالشهدا  و خیابان سیدالشهدا در آران و بیدگل

- محله های توده و دربریگ در آران و بیدگل و نوش آباد

- خیایان امام خمینی در آران و بیدگل ، نوش  اباد و ابوزیدآباد

- معین آباد در آران و بیدگل و نوش آباد

- دشت فیض آباد و زیارت فیض آباد در آران و بیدگل

- روستای محمدآباد کویر در بخش مرکزی و محمدآباد در بخش کویرات ( ابوزیدآباد)

- روستای علی آباد کویر در بخش مرکزی و علی آباد فخره در بخش کویرات (ابوزیداباد)

2- معابر تنگ و باریک به طوری که آمبولانس بنز قادر به عبور از آنها نیست:

1-2: معابر بافت فرسوده: بافت قدیم برای زندگی به سبک قدیم ساخته شده است و معابر آن هم برای تردد انسان و دام و حداکثر دوچرخه و موتور مناسب است . چنانکه قبلا نیز متذکر شده ام در صورت نیاز به خدمات آتش نشانی یا 115 ، خدمات رسانی با مشکل مواجه می شود.

2-2: کوچه بند : در نقشه های مناطق جدید نیز کوچه بند و یا به قولی دزدگیر در نظر گرفته شده است که در کنار مزایایی که می تواند داشته باشد معایبی نیز دارد از جمله عدم امکان عبور آمبولانس بنز ، همچنانکه اخیرا نیز در شهرک رسالت شاهد آن بودیم و شهرداری باید در این زمینه افدامی اساسی جهت حذف آنها انجام دهد.

3-2: سد معبر

4-2: خیابان های تنگ : برخی خیابان های موجود کفاف میزان تردد خودرو امروزی را ندارند از جمله خیابان های نواب و ولیعصر  که برای اجتناب از خیابان نواب می توان از خیابان های واصف یا ابوالفضل استفاده کرد ولی جایگزینی برای خیابان ولیعصر موجود نیست.

 

   + mohammad - ٩:٢٦ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩۳

آیا بانکداری ما اسلامی است؟

به نام خدا

      یکی از مباحثی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد سوال بوده بانکداری اسلامی و موضوع وام است. اینکه آیا سود پرداختی از سوی بانک حلال است یا حرام؟ آیا بانک سود واقعی از وام گیرندگان می گیرد یا خیر؟

     اخیراَ نیز یکی از خطبای نماز جمعه تهران مطلبی در مورد سود بانکی بیان نمود مبنی بر اینکه اگر به نیت دریافت سود ، مبلغی به بانک سپرده شود حرام است ولی اگر به قصد مشارکت در پروژه های اقتصادی توسط بانک باشد حلال است. حال باید دید در واقعیت آیا این امر محقق می شود؟!! آیا بانک موقع تسویه حساب وام پرداخت شده به افراد ، سود واقعی ( مضاربه یا مشارکت) از وام گیرندگان می گیرد که آن را به سپرده گذاران بپردازد یا مبلغ از قبل تعیین شده دریافت می شود؟ برای روشن شدن مطلب مثالی می زنم:

     شخصی مبلغ 50 میلیون تومان وام به صورت مشارکت در خرید ....... با سود علی الحساب 24% از بانک دریافت می کند که این مبلغ از محل سپرده افرادی است که به بانک اجازه داده اند از پول ‌آنها در کارهای اقتصادی استفاده نماید. پس از سررسید مهلت پرداخت وام (اگر در مهلت مقرر پرداخت شود و وام را نیز در همان محل هزینه کرده باشد) قیمت کالای خریداری شده دو برابر شده است و بانک در این افزایش قیمت ، شریک است ولی موقع تسویه حساب ، بانک درصد از قبل تعیین شده را دریافت می کند و کاری به سود و زیان وام گیرنده ندارد یعنی نه در سود شریک است و نه در زیان. به عبارت دیگر بانک درصد معین را دریافت می کند و کاری به سود و زیان ندارد. 

     آیا بانک تیم اقتصادی برای ارزیابی توجیه اقتصادی  وام پرداختی را دارد؟ آیا محل مصرف وام های داده شده به مردم ارزیابی می شود؟ اصلا وام به چه نیتی پرداخت می شود؟ کمک به تولید داخلی یا دریافت سود از افرادی که توان بازپرداخت وام را داشته باشند؟

پی نوشت:

- مراجع تقلید: ربا را از سیستم بانکی حذف کنید.

   + mohammad - ٩:۱٦ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩۳