ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

سفرهراسی

به نام خدا

    طی یک هفته ی گذشته برای انجام کاری سه بار به تهران سفر کردم و هر بار شاهد وقایع دردناکی بودم که موجب ترس من از سفر شد. یک بار خودروی دیدم که هر دو سرنشینش خواب بودند و ماشین در مسیری غیرمستقیم بین خودروهای دیگر درحال حرکت بود . ما سبقت گرفتیم و از آنها فاصله گرفتیم و هر چه هم برایشان بوق زدیم فایده نداشت.

      در روز چهارشنبه 8 آبان نیز در اتوبان قم- کاشان حدود دو کیلومتر پس از ایستگاه بین راهی مارال ستاره (به طرف قم) حدود ساعت 6:40 بامداد ، رانندگان وسائط نقلیه با مشاهده ی دود ، از تصادفی مرگبار مطلع می شدند و سرعت خود را کاهش می دادند . وقتی آنجا رسیدم صحنه ی دلخراشی دیدم . دو کامیون بنز از طرف قم به سمت کاشان دچار سانحه شده بودند به طوری که یکی از آنها به شانه خاکی جاده منحرف شده بود و دیگری در وسط اتوبان و روی گاردریل ها مانده بود. دو خودرو سواری که از کاشان به سمت قم در حال حرکت بودند برای فرار از تصادف با کامیون با یکدیگر برخورد کرده و از جاده خارج شده بودند. آمبولانس امدادی نیز در حال رسیدگی به مجروحین بود.

از امدادگر پرسیدم : کمک نیاز داری؟ جواب داد : نه

پای مصدوم (علی گ.)شکسته شده بود . سریع خود را به خودروها رساندم. یک خودرو سی یلو به شماره ایران 54- 776 س 99 در روی خاکریز کوتاه کنار جاده متوقف شده بود و سرنشینش فوت شده بود. فک و جمجمه او شکسته بود که به نظر می رسید در اثر افتادن خودرو در کانال کوتاه واقع در حریم جاده و برخورد سر راننده با ستون جلو ماشین باشد. خبری از کیسه هوا و کمربند ایمنی نبود. خودرو دیگر با فاصله نسبتا زیادی در کنار جاده واژگون شده بود و مصدومین ، از سرنشینان آن خودرو بودند.یکی از کسانی که از ابتدای سانحه در آن محل حاضر بود گفت : 45 دقیقه طول کشید تا اولین آمبولانس رسید. 

       آماری از مصدومین ترافیکی ندارم ولی امروز که تصادفات اتوبان قم را ازطریق اینترنت پیگیری می کردم رقم خیلی بالایی بود و به نظر می رسد تلفات نیروی انسانی ناشی از تلفات جاده ای با تعداد شهدا و مجروحین دفاع مقدس برابری کند. در زمانه ای که کشورهای همسایه در ترورها تلفات می دهند در کشور ما ، حوادث ترافیکی موجب مرگ (اکثراَ مردان) می شود که علاوه بر آثار زیانبار مستقیم روحی ، روانی ، مالی و ..... آثار غیرمستقیم و ثانویه ناشی از فقدان پدر و همسر و افزایش نسبت سرباری نیز در پی دارد.

علل احتمالی مرگ در این سانحه:

1- خطای نیروی انسانی: نبستن کمربند ایمنی

2- نقص خودرو: نداشتن کیسه هوا

3- نقص جاده: - وجود کانال در کنار اتوبان و نداشتن حریم

                   -   کنار هم بودن باندهای رفت و برگشت: در جاده های جدید مسیرهای رفت و برگشت در کنار هم نیستند و حادثه در یک مسیر باعث تلفات در مسیر دیگر نمی شود . این اشکال در تصادف دو اسکانیا که تلفات بسیار بالایی داشت نیز مشهود بود. برای مسیر کاشان- قم - تهران نیز می توان از جاده قدبم به عنوان رفت و یک سمت اتوبان به عنوان جاده برگشت استفاده کرد و با این کار هر دو جاده به صورت یکطرفه درمی اید و قدری از تلفات آن کاسته می شود. سمت دیگر اتوبان را هم می توان به خودروهای امدادی و وسائط نقلیه ی عمومی اختصاص داد.

4- عدم نظارت کافی : در طول 6 بار تردد در اتوبان فقط یک بار پلیس راه دیدم . به ویژه در شب خبری از پلیس نیست که می تواند علل گوناگونی داشته باشد ولی تاوانش را مردم می دهند.

عکس ها در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + mohammad - ٧:٤٥ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٢

بیمارستان صحرایی

به نام خدا

         به منظور تعیین محل برپایی بیمارستان صحرایی در مواقع بحرانی ، لازم بود محلی با شرایط ذیل مشخص و اعلام شود :

- حتی المقدور در محل بیمارستان فعلی یا نزدیک آن باشد .

- حتی الامکان کنار جاده اصلی باشد به طوریکه دسترسی مناسبی داشته و جرثقیل ، لیفتراک و .... به راحتی در آن تردد کند.

- وسعت کافی ( حدود 100 متر در 50 متر ) داشته باشد.

- مکانی برای فرود بالگرد در نظر گرفته شود.

- در مسیر سیل، گسل، ریزش کوه ، بادهای شدید موسمی و ..... نباشد.

- به محل  منابع آب و امکانات شهری ( برق ، تلفن و ...) نزدیک باشد.

- مسطح بوده و دارای زمینی صاف ، هموار و محکم جهت کوبیدن میخ و اتصالات بیمارستان باشد.

- امن بوده و تامین امنیت ان توسط ارگان های مرتبط نظامی و انتظامی آسان باشد.

با توجه به شرایط مذکور جلسه جانمایی تشکیل گردید و محل مناسب مشخص گردید. حال لازم است اقدامات لازم جهت برپایی بیمارستان صحرایی از قبیل تامین مخزن آب ، موتورهای برق ، سوخت کافی ، سرویس های بهداشتی در نظر گرفته شود تا در مواقع بحرانی مشکل آب و فاضلاب در بیمارستان صحرایی وجود نداشته باشد. با توجه به تجربه زلزله های بم و .... از اولین مشکلات بازماندگان ، آب و فاضلاب است . خوشبختانه در بیمارستان چاه آب برای مصارف غیرآشامیدنی وجود دارد (البته اگر بعد از زلزله قابل بهره برداری باشد) مدرسه و سالن ورزشی نیز در کنار بیمارستان در حال ساخت است که می تواند کمک کننده باشد.

      آنچه مایه نگرانی است ساخت و ساز در محل های آسیب پذیر است . طبق شنیده ها مسکن مهر کاشان روی گسل ساخته شده و مسکن مهر آران و بیدگل نیز در کنار محل عبور سیلاب قرار دارد.

   + mohammad - ٧:٤٤ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳٩٢

بخش ارتوپدی

به نام خدا

        با معرفی آقای دکتر حسین حاجی تقی، متخصص ارتوپد  به شبکه و هماهنگی های انجام شده با سازمان های بیمه گر ، بخش ارتوپدی در بیمارستان سیدالشهدا از امروز به طور رسمی آغاز به کار کرد و ازین پس مصدومین می توانند به جای اعزام به مراکز درمانی شلوغ کاشان در این بیمارستان درمان شوند و در آینده ای نزدیک با همکاری مسئولین ذیربط ، شاهد حضور تمام وقت ایشان در شهرستان خواهیم بود.

       آنچه مایه شرمساری است این است که متخصص حاضر است در بیمارستان مقیم باشد ولی محل اسکان متخصصین آماده نیست و تلاش برای تکمیل واحدها بی نتیجه مانده است. این درحالی است که آسانسور نصب شده (که با هزینه آن می شد محل اسکان متخصصین را تکمیل نمود) نیز به دلیل اشکالات فنی بلااستفاده مانده و معلوم نیست چه کسی باید جواب بدهد.

      ساختمان اورژانس قبلی بیمارستان نیز بازسازی شده ولی تکمیل نگردیده و تکمیل و تجهیز آن نیازمند اعتبار می باشد.

 

   + mohammad - ٩:۳۳ ‎ب.ظ ; شنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٢

مرگ مادری

به نام خدا

     یکی از شاخص های مهم که نشان دهنده وضعیت بهداشت و درمان در کشورها می باشد شاخص مرگ مادری است و منظور مرگ مادر باردار بر اثر زایمان تا 42 روز پس از آن است که در هر یکصدهزار زایمان سنجیده می شود. طبق تعهدی که دولت به سازمان های جهانی داده و هدف گذاری انجام شده توسط شورای سیاستگذاری وزارت متبوع ، قرار بود که این شاخص تا پایان برنامه پنجم و به قولی تا سال 2015 به 15 مرگ مادر در هر یکصدهزار زایمان کاهش یابد . برای تحقق این هدف ، بخشنامه ها و دستورالعمل های متعددی مثل استاد معین یا اقامت متخصص زنان و زایمان در بیمارستان و .... صادر گردیده ولی به علت عدم وجود زیرساخت های لازم ، به مرحله اجرا درنیامده است .

    معلوم نیست در شرایط موجود آیا به هدف مورد نظر  خواهیم رسید یا از وضعیت کنونی نیز پسرفت خواهیم کرد

    

   + mohammad - ٩:٢۸ ‎ق.ظ ; شنبه ٤ آبان ۱۳٩٢