ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

آزمایشگاه مرکزی

به نام خدا

      در حالی که به علت اوضاع اقتصادی فعلی ، آزمایشگاه های دولتی با مشکل تهیه کیت های آزمایشگاهی روبرو هستند و همچنین از نظر نیرو نیز اوضاع مساعدی ندارند و مسئولین دانشگاه نیز به صورت کتبی متذکر شده اند که در شرایط فعلی از میزان ارائه خدمات به مردم کاسته نشود ، مدیر شبکه بهداشت و درمان قصد دارد شیفت شب آزمایشگاه بیمارستان شهید رجایی (آزمایشگاه مرکزی ) را تعطیل کند و نیروهایش را به آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا انتقال دهد. این در حالی است که در همین امسال چندین بخشنامه و دستورالعمل در اهمیت مراقبت از مادر و نوزاد و کاهش میزان مرگ و میر مادران از سوی وزارت بهداشت صادر گردیده  و بر لزوم تجهیز بیشتر بخش های زنان و زایمان تاکید داشته اند ولی متاسفانه در اینجا نه تنها به بخشنامه ها وقعی نهاده نمی شود بلکه برعکس آن عمل می شود.

         دیروز نیز جلسه ای به همین منظور ترتیب داد و علیرغم مخالفت من و چند نفر دیگر در جلسه ،‌ بر تصمیم خود پافشاری کرد و مانند جلسات قبلی امضایی از کسی نگرفت . با توجه به اهمیت حفظ جان مادران باردار و نوزادان ، احتمال می رود برای فعال نگهداشتن شیفت شب ، پذیرش مراجعین سرپایی در شیفت صبح از سوی مسئولین بیمارستان  حذف شود که در این صورت مردم برای آزمایشات باید به بیمارستان سیدالشهدا یا آزمایشگاه های بخش خصوصی مراجعه نمایند.

          در حالی که بخش اورژانس بیمارستان شهید رجایی دستگاه الکتروشوک ندارد  ، به علت خرابی دستگاه ، نمرات عینک تجویز شده چندان قابل اعتماد نیست ، مدیر شبکه درحال احداث آسانسور برای یک طبقه است که با پول آن می شد چندین مشکل از این نوع را برطرف کرد.

 

   + mohammad - ۳:۱٢ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩۱

شورای اداری به سبک ما

به نام خدا

           در برخی سازمان ها و نهادها ، به منظور یافتن راهکار برای حل مشکلات و استفاده از ایده ها و نظرات همکاران و همچنین هماهنگی بیشتر در اموری که همکاری چند واحد را می طلبد شورای اداری تشکیل می گردد که در حقیقت اتاق فکر آن اداره یا سازمان محسوب می گردد ولی در سازمان ما تا آنجا که من اطلاع دارم شورای اداری محلی است برای گرفتن مجوز جهت انجام اقداماتی که تبعات و اعتراض در پی دارد تا بدین وسیله فشار وارده به مدیر واحد کاسته شود و معترض نتواند تصمیم گیر را شناسایی کند.

            در این جلسه اعضایی که اجازه سخن گفتن دارند مشکلات واحد خود را بیان می کنند و نظریه ارشادی یا دستور اجرایی از مدیر واحد دریافت می کنند. در پایان جلسه نیز، نه مصوبات مرور می شود و نه امضایی از کسی گرفته می شود. صورتجلسه نیز دو هفته بعد، پس از چندین بار رفتن و برگشتن دبیر جلسه حضور مدیر واحد و هماهنگ نمودن مطالبی که باید در صورتجلسه آورده شود تنظیم می شود و جهت اجرا ( معمولا یک یا دو روز قبل از تشکیل جلسه بعدی) ارسال می گردد.

   + mohammad - ۳:۱٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢۱ اسفند ۱۳٩۱

انتخابات شوراها

به نام خدا

با توجه به برگزاری انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه 92 جلسات و نشست های هم اندیشی و همفکری نیز شروع شده است. در شهر ما با توجه به بافت اجتماعی شهر با شهرهای دیگر اندکی تفاوت دارد. در اینجا علاوه بر موضوعاتی منطقی مثل صلاحیت - داشتن برنامه و ..... مسائل منطقه ای نیز دخالت دارند.

 تاکنون چندین جلسه تشکیل گردیده که من نیز در دو جلسه دعوت شده و نظراتم را بیان داشته ام .در حضور آقای روحانی نیز نکاتی بدین شرح بیان کردم:

1- تصمیم گیری چند نفر ( 7 نفر یا 12 نفر یا 24 نفر) به جای همه هر چند خبره و زبده هم باشند اشتباه است.

2- با پرهیز از دخالت در مرحله ثبت نام ، افرادی که خود را واجد صلاحیت بدانند ثبت نام نمایند و از کسی خواسته نشود که ثبت نام کند یا ثبت نام نکند.

3- پس از ثبت نام ، از کاندیدها خواسته شود که برنامه های خود را اعلام نمایند

4- تشکل ها و انجمن ها از جمله شورای مساجد یا هیئات مذهبی یا ... برنامه های کاندیدها را بررسی نمایند و نقطه نظراتشان را حضوری بیان نمایند. سپس کاندیدهای منتخب خود را به صورت لیست به مردم معرفی نمایند.

5- مردم حق انتخاب داشته باشند و مختار باشند که به کاندیدهای معرفی شده از سوی فلان تشکل یا موسسه رای دهند یا به کاندیدهای مستقل رای دهند.

 

   + mohammad - ٩:۳۸ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩۱

انتخابات نظام پزشکی

به نام خدا

در تاریخ 04/12/91  انتخابات نظام پزشکی در شهرهایی که  بیش از 50 نفر واجد شرایط  داشت از جمله شهر ما برگزار گردید . در این دوره من رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در شهرمان بودم.

چند روزی است که سخنانی در رابطه با دخالت سپاه در این انتخابات شنیده می شود و امروز هم یکی از اقوام در این مورد سوال کرد که در اینجا جهت تنویر افکار عمومی ماوقع را بازگو می کنم و قضاوت را به خوانندگان واگذار می کنم:

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی را نمی دانم چه کسی انتخاب کرده ولی از آن هیئت در آخرین فرصت ها   5نفر در هر شهر  به عنوان ناظر معرفی گردیدند تا اگر 2 نفر از آنان قصد کاندیداتوری داشته باشند و از نظر قانونی حق عضویت در هیئت نظارت را نداشته باشند کمینه (حداقل) 3 نفر برای ماندن در هیئت نظارت بافی بمانند. و از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب کنند. در شهر ما نیز دو نفر انصراف دادند

جدول زمان بندی برگزاری انتخابات همراه با قوانین مربوطه به هیئت اجرایی و هیئت نظارت ارسال گردید که در آن آمده است:

ماده 10- هیات نظارت شهرستان می باید بلافاصله در خصوص صلاحیت داوطلبان از مراجع قانونی (وزارت اطلاعات، دادگستری، سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ذیربط) در چارچوب مفاد ماده 23 قانون استعلام به عمل آورد و این مراجع موظفند حداکثر ظرف مدت 14 روز بررسی های لازم را پیرامون صلاحیت عضویت داوطلبین ثبت نام نموده به عمل آورده و نظر خود (تائید یا رد صلاحیت آنها) را به صورت کتبی و رسمی به اطلاع هیئت های نظارت بر انتخابات شهرستان ذیربط برسانند. در صورت عدم پاسخ هر یک از مراجع قانونی در موعد مقرر مطابق نظر سایر مراجع عمل خواهد شد.

در جلسه هماهنگی که در شهر ..... تشکیل گردید از ناظران خواسته شد که علاوه بر 4 مرجع ذکر شده از سپاه و نیروی انتظامی نیز استعلام شود تا از نظر عملکردشان در فتنه 88  و جرائم نیز بررسی شوند.
در جلسه ای که در شبکه تشکیل گردید مقرر گردید  فصل الخطاب قانون باشد و طبق قانون عمل شود. هر چند از مراجع قانونی نیز فقط سازمان نظام پزشکی جواب داد و تمامی کاندیدها تایید صلاحیت گردیدند.


   + mohammad - ٦:٤٠ ‎ب.ظ ; جمعه ۱۱ اسفند ۱۳٩۱

شبکه در سال 91

به نام خدا

           از سال 1375 و موافقت با تاسیس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل به عنوان متولی بخش سلامت در شهرستان تازه تاسیس آران و بیدگل و معرفی آقای دکتر احمد باهنر به عنوان اولین مدیر این اداره که از نظر تعداد کارمند ، دومین اداره در هر شهر ( بعد از آموزش و پرورش) می باشد تاکنون به طور میانگین هر 2 سال یک نفر به عنوان مدیر شبکه معرفی شده است که با توجه به توانایی های فردی آنان ، شرایط و سیاست های اقتصادی – اجتماعی حاکم بر جامعه ، فراز و نشیب هایی را در طی این مدت در حوزه سلامت شاهد بوده ایم .

             در سال 91با توجه به شرایط ذیل شاهد وقایع نامطلوبی در این حوزه بوده ایم:

1-      شرایط اقتصاد مقاومتی کشور: پس از گذشت چند ماه از سال 91 ، اکثر اعتبارات در نظر گرفته شده برای حوزه سلامت با مشکل عدم تخصیص روبرو گردید و چند طرح مصوب نیز متوقف شد.

2-      بی عدالتی در سلامت: در حالی که در شبکه به علت کمبود تخصیص ، تجهیزات پزشکی لازم و ضروری نیز خریداری نمی گردید در بیمارستان نقوی کاشان بدون داشتن مراجعه کننده و نیاز ، اقدام به افزایش اتاق عمل و خرید تجهیزات برای آن نمودند و برای تامین پزشک متخصص از پزشکان شاغل در این شهر مایه گذاشتند ( مانند خانم دکتر عرفان )

3-      اِعمال فشار از سوی سازمان ها و نهادها به شبکه و دانشگاه: متاسفانه برخی نهادها با نظرات غیرکارشناسانه با توجه به نفوذ خود اقدام به فشار به شبکه برای تبعیت از تصمیمات آنان نمودند که برای نمونه به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

-          در بخش ساختمانی:

           الف - درحالی که بخش دیالیز بیمارستان سیدالشهدا با 16 بیمار و 4 تخت دیالیز در دو شیفت هم جوابگوی نیاز بیماران بود و در صورت افزایش بار مراجعه ، امکان راه اندازی شیفت شب را هم داشت و در بیمارستان در حال ساخت امام حسن مجتبی (ع) نیز در نظر گرفته شده است خیّرین سلامت دانشگاه با ساخت مرکز جدید بیماری های خاص به صورت مشارکتی ( 40% خیّر ، 60% دانشگاه ) موافقت نمود و در سال 91 با وجود شرایط اقتصاد ریاضتی ، با اِعمال فشار بر دانشگاه ، بخشی از اعتبارات را به سمت ساختمان مذکور سوق داد.

           ب- تکمیل طبقه زیرزمین مرکز بهداشتی درمانی بهروان از اولویت های شبکه نبود.

          ج-  تکمیل ساختمان I.C.U. که به عهده ی خیّر ( برادران سحابی) بوده با رایزنی به دانشگاه محوّل شده است

-          در بخش تجهیزات پزشکی:

                     الف- دستگاه لاپاراسکوپ: علیرغم تذکرات و مکاتبات مدیر شبکه و معرفی اولویت های شبکه در زمینه خرید تجهیزات پزشکی ( مثل تجهیزات چشم پزشکی) ، خیّرین سلامت اقدام به خرید دستگاه لاپاراسکوپ  ( جهت انجام اعمال جراحی شکم بدون بازکردن کامل جدار شکم) به قیمت حدود یک میلیارد و دویست میلیون ریال نمود که بعداً دستگاه خریداری شده با مشکل مواجه گردید .ً در حال حاضر خیّر پول را پرداخت کرده ، فروشنده وجهی دریافت نکرده و دستگاه هم بلااستفاده مانده است.

                     ب- هزینه خرید مانیتورهای بخش مراقبت های قلبی پس از سی سی یو توسط خیّر محترم ( آقای سرکاری) به رابطین پرداخت گردیده ولی به رغم افزایش قیمت آنها ، بیش از 8 ماه است که فروشنده وجهی دریافت نکرده است.

4-      تصمیمات درون دانشگاه و شبکه: با شروع مدیریت آقای دکتر مکی با سابقه مدیریت در بیمارستانی با بخش های ویژه ( امکانات بیشتر همراه با هزینه بیشتر ) و کلینیک های ویژه متعدد ، سعی شد در اینجا نیز رویکردی مشابه بیمارستان نقوی پیاده شود لذا تبدیل قسمت های از بیمارستان سیدالشهدا به بخش ویژه ، فعال تر نمودن کلینیک بوعلی و تبدیل آن به کلینیک ویژه ، نصب آسانسور در بیمارستان سیدالشهدا برای استفاده یک بخش و یک طبقه شروع شد در حالی ک تکمیل ساختمان محل اسکان پزشکان متخصص به انجام نرسید.

           از دیگر تصمیمات اتخاذ شده ، کاستن یک آمبولانس از دو آمبولانس فوریت های پزشکی شهر 60000 نفری آران و بیدگل و افتتاح پایگاه فوریت های پزشکی در شهر 12000 نفری نوش آباد بود.

*به جز موارد پیشگفت ، پروژه هایی نیز توسط خیّرین سلامت انجام شد که تاکنون شبکه و دانشگاه برای آنها مبلغ قابل توجهی هزینه نکرده است:

-          مجموعه بهداشتی درمانی ابریشم چی مشتمل بر اورژانس سرم درمانی ، مرکز بهداشتی درمانی ، پایگاه فوریت های پزشکی ، کلینیک های تخصصی ، داروخانه ، آزمایشگاه و .... که قرارداد ساخت 100% آن توسط خیّر با دانشگاه منعقد گردیده و عملیات ساختمانی نیز شروع گردیده است.

-          مرکز بهداشتی درمانی پامیلی واقع در پشت هفت امامزاده ( شهرک بهارستان ) توسط خیّر محترم حاج محمد پامیلی با تعهد ساخت 100% شروع گردیده و مراحل پایانی را می گذراند.

-          بیمارستان 44 تختخوابی ثامن الحجج (ع) که توسط موسسه خیریه صالحون با مساعدت و همیاری جمعی از خیّرین سلامت از جمله آقایان حاج علی عصیری ، حاج تقی رحمانی ، حاج اکبر پورابراهیمی، حاج حسنعلی اسماعیلیان ، حاج غلامرضا کویری، امیر احمدی ، محمد نامور، حاج عبدالرحیم مفیدی ، مصطفی سرمدی و .... با بخش های زنان و زایمان ، داخلی ، جراحی ، اطفال و ... شروع به ساخت گردیده ودر صورت مساعدت دانشگاه در تکمیل آن ، جایگزین بیمارستان فرسوده و فاقد استحکام شهید رجایی خواهد گردید.

-          دانشکده توانبخشی که توسط خیّر محترم آقای محبوبی به صورت مشارکتی   (40% خیّر ، 60% دانشگاه) شروع گردیده و پیشرفت قابل توجهی هم داشته است.

در زمینه خرید تجهیزات پزشکی کمک های ذیل نیز از سوی خیّرین صورت گرفته است :

-          کمک در خرید دستگاه برای آزمایشگاه مرکزی شهید رجایی توسط آقای حاج امرا... جندقیان

-          خرید بخشی از تجهیزات مورد نیاز I.C.U. توسط آقای حاج حسن کاظمی که به علت برخی مشکلات بلااستفاده مانده است.

       از اقدامات مهم و مفید حوزه بهداشت و درمان در سال 91 می توان به انتقال و تجهیز نسبی کلینیک ویژه بوعلی سینا به ساختمان جدیدی که توسط وزارت نفت ساخته شده بود اشاره کرد که با این اقدام ، محدودیت فیزیکی حضور متخصصین گوناگون در شهرستان رفع گردید .

            امید است با اتکال به خداوند متعال، پرهیز از اِعمال فشار از سوی مراجع غیرکارشناس، اجرای عدالت در سلامت ، اهتمام به افزایش کیفیت و جلب رضایت بیماران و همراهان ، اجرای آموزش های بهداشتی بیشتر ، پرهیز از لجاجت ، همدلی بیشتر ، استقلال مالی اداری بیمارستان ها ، اجرای قوانین و بخشنامه ها از جمله سطوح خدمات مامایی و اقامت متخصص زنان و زایمان در بیمارستان ، گامی در جهت کاهش آلام بیماران برداشته شود.

             در پایان از تمامی کسانی که خالصانه و بدور از هیاهوهای نابخردانه در جهت کمک به مردم محروم منطقه خدمت و کمک نموده اند تشکر و قدردانی می نمایم.همچنین از خانم سالخورده ای که مبلغ دو میلیون و پانصدهزار ریال پس انداز خود را جهت کمک به ساخت بیمارستان ثامن الحجج (ع) اهدا نمود تشکر ویژه دارم.

 

 

   + mohammad - ٩:۳۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳٩۱