ناظمی چنین نوشت:


استفاده از مطالب وبلاگ ( بدون دخل و تصرف) با ذکر منبع آزاد است

بازخوانی تاريخ صدر اسلام

باسمه تعالی

منظور از خواندن تاریخ عبرت آموزی است ولی متاسفانه در جامعه ما عده ای این را فراموش کرده اند و دنبال مقاصد دیگری هستند.

در بازخوانی تاریخ صدر اسلام دو برداشت متفاوت و متضاد وجود دارد:

۱- برداشت عبرت آموزی:

در بازخوانی تاریخ آن برهه از زمان  درکنار حوادث خوشایند  حوادث ناخوشایند  نیز وجود دارد که دستمایه  عزاداری ها و مراسم  شیعیان تابه حال گردیده است.به نظر من فلسفه عزاداری ها زنده نگهداشتن یاد و خاطره انسان های وارسته ای است که به خاطر اسلام و زنده ماندن آن ُ از جانفشانی و نثار فرزند شیرخواره و جوان رعنا و ..... دریغ نکردند و این قرار است مایه عبرت و درس ما و تکرار عمل آنها در زمان حاضر باشد. مانند داستان طوطی و بازرگان  هنگامی که بازرگان ماجرای طوطی های هند را به طوطی در قفس گفت طوطی نیز دریافت که راه آزادی همان است که طوطی هندی انجام داده است .این برداشت توسط علمای دینی مورد توجه قرار گرفته است همچنانکه استاد شهید مرتضی مطهری می فرماید: شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد شمر زمان خودت را بشناس!‌

۲- برداشت دوم برداشت انسانهای ظاهر بینی است که به محتوا توجه نکرده اند و پوسته را گرفته اند. از دید آنان باید برای مصائب اهل بیت گریست چون صواب دارد . چون دل آنان خنک شود و آنان راضی شوند. این برداشت توسط مداحان و برخی روحانی های سطح پایین تبلیغ می شود . سعی دارند کاری کنند که قطره اشکی از چشم مردم خارج شود تا کفاره گناهانشان باشد و هر کثافتکاری کرده اند پاک شود. -هرچه اشک بیشتر  دستمزد هم بیشتر .- تا جایی هم پیش رفته اند که پس از ۱۴۰۰ سال برای شفای سینه حضرت زهرا دعا می کنند که من نمی دانم منظور آنها چیست؟(الهم اشف صدر الزهرا بظهور الحجه )آیا منظور شفای جسم است که ۱۴۰۰ سال پیش فوت نموده است؟ آیا منظور بعد روحانی مسئله است که حضرت زهرا در بهشت است و احتیاج به شفای سینه ندارد. آیا منظور خنک شدن دل حضرت زهرا است که اصلا مسئله شخصی درمیان نبوده  و شکایات ایشان نه به خاطر مال دنیا و باغ فدک و نه به خاطر فامیل و خلافت همسر که برای دفاع از ولایت بوده است .

با این تفاسیر من نمی دانم وقتی شعار داده می شود که ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند و در کنار آن رهبر انقلاب امسال را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی می نامد چرا عده ای به نام حضرت زهرا و عزاداری برای ایشان سعی در تهییج افکار عمومی بر علیه خلفای راشدین و برانگیختن حس نفرت و کینه در میان مسلمین دارند ؟ مگر حضرت زهرا دفاع از ولایت نکرد؟ مگر می شود با تنفر و انزجار متحد بود ؟ به نظر من اگر قرار است اتحادی باشد فرقه های مختلف باید بیشتر به تکریم محبوبین خود بپردازند و از لعن و سب دیگران پرهیز نمایند.

پی نوشت ۱:

مردم هم دنبال راه آسانتر برای بهشت رفتن هستند لذا مداحان را انتخاب می کنند تا با حداکثر چند قطره اشک (بهانه )راهی بهشت شوند نه علما که به آنها بگویند : بهشت را به بها بدهند نه به بهانه ( شهید بهشتی) و مجبور باشند تمام عمر مراقب اعمال و گفتار خود باشند.

   + mohammad - ٤:٤٥ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٧ خرداد ۱۳۸٦

قضاوت

به نظر من یکی از چالشهای  عمده مملکت ما ، امر قضاوت و قوه قضا ییه است. من نمی دانم وضع قضا در کشورهای دیگر چگونه است ولی در این کشور کسانی  که با تعریف استاندارد یک مسلمان هم مطابقت دارند از پا گذاشتن در دادگاه واهمه دارند و با هیچ خوش بینی هم نمی توان انکار کرد.
 به نظر من دلایل این امر چند مورد می تواند باشد:
1- یا قضات ما سواد کافی ندارند همچنان که من قاضی سراغ دارم که برای امتحان ورودی قضاوت شخص دیگری را یه جای خودش فرستاده است.
2- یا قضات مهارت استخراج حرف راست از دروغ را ندارند چون همانطور که می دانید هر کس در دادگاه راست بگوید محکوم می شود و مردم هم فهمیده اند و قبل از ورود  به دادگاه عهد می کنند که در دادگاه راست نگویند .
3- یا قضات شجاعت تنبیه شدید مجرم را ندارند که می تواند به دلیل عدم امنیت جانی در بیرون دادگاه باشد.
4- یا قانون راه های فرار زیادی دارد که با یکبار زندان رفتن ، مجرمان همه را یاد می گیرند.
5- یا نوع مجازات ها متناسب با جرم نیست و مجازات مالی به نظر من اصلا جالب نیست چون بعدا جبران می شود و در این میان دادگاه شریک جرم می شود.  
همه این عوامل می تواند نقش داشته باشد ولی هر چه که هست حتی یک مورد بیدادگری نیز قابل اغماض نیست .
پی نوشت۱ :
مورد ۶ هم با توجه به تذکر یکی از همکاران گرامی اضافه می گردد:
۶- جایگزینی روابط به جای ضوابط

   + mohammad - ٤:٥٥ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٦ خرداد ۱۳۸٦

13 خرداد

باسمه تعالی

در ابتدا لازم است از ابرمردی یاد کنیم که با همت والا و اتکا به خداوند، توانست قلوب مردم مستضعف را تسخیر نماید و با کمک آنان ، مسیر تاریخ و سرنوشت منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

و اما موضوعی که امروز مرا بر آن داشت که دست به قلم ببرم به کارگیری نیروی زن در واحدهاست. امری که به مذاق برخی مدیران زیاد خوشایند نیست و علت آن را چند مورد ذکر می کنند:

1- قبل از ازدواج ، اکثر اوقات با تلفن صحبت می کنند.

2- پس از ازدواج ، دل به کار نمی دهند.

3- 6 ماه مرخصی زایمان دارند .

4- پس از زایمان ، 2 سال پاس شیر دارند.

5- وقتی در محل کار هستند کنار هم جمع می شوند و پشت سر این و آن حرف می زنند.

ولی صاحبان صنایع ترجیح می دهند که دختران را به کار گمارند و چنین بیان می کنند که آنان نمی خواهند خرجی خانواده بدهند و با دستمزد اندک و با تاخیر نیز مایلند کار کنند البته در ابتدا شرط می کنند که به محض ازدواج، اخراج می شوند. دختری از فامیل را می شناسم که با حقوق ماهیانه 25000 تومان کار می کند و یک نفر دیگر در اداره با حقوق ماهیانه 30000 تومان از ساعت 8 صبح تا 14 بدون مرخصی کار می کند .

در این میان وضعیت مردان زیاد جالب نیست از یکطرف حاضر به انجام کارهای سخت نیستند (به طوریکه با اخراج افاغنه و نبود کارگر ایرانی ، قیمت آجر بالاتر رفت ) و از طرف دیگر فرصت شغلی مورد نظر آنان را زنان با دستمزدی به مراتب کمتر اشغال می کنند.

 

   + mohammad - ٤:۳٦ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸٦

شهر بازی= اتلاف سرمايه ملی

باسمه تعالی

امروز به پیشنهاد برادر  همراه خانواده به روستای جاسب ( ۲۵ کیلومتری دلیجان) و واران و وسفویقان ( اگر درست نوشته باشم) رفتیم . چیزی که خیلی برایم سوال برانگیز بود دانشگاه آزاد اسلامی جاسب بود. مسیری که من دیدم تعجب می کنم چگونه در فصل زمستان دانشجویان رفت و آمد می کنند؟ اصلا چرا جاسب باید دانشگاه آزاد داشته باشد ؟ چون رئیس دانشگاه آزاد جاسبی است؟

سال قبل هم از دکتر ......... ( نماینده مردم نطنز و بادرود که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است ) پرسیدم : چرا بادرود باید بیمارستان داشته باشد؟

محض اطلاع باید عرض کنم که در شهر نطنز بیمارستان خاتم الانبیا است که به قول معاون بهداشتی سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اگر بیماران مراحعه کننده به این بیمارستان را با بالگرد (هلی کوپتر) برای درمان به اصفهان ببرند و دوباره برگردانند به صرفه تر است . با این شرایط باز احداث بیمارستان در بادرود در ۲۰ کیلومتری نطنز و بدون بیمار تصویب شده است .

از دکتر پرسیدم : چرا شبکه بهداشت و درمان نطنز باید ۶ دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر داشته باشد ولی دیگر شهرها نداشته باشند؟ در شهرهای استان های محروم نیز فاصله بیمارستان ها  اینگونه است؟

تا آنجا که من میدانم قرار بود کشوری فکر شود و منطقه ای عمل شود ولی انگار هر کس هیزم  در اجاق خودش می ریزد و این کار نتیجه ای جز اتلاف سرمایه مملکت و بیت المال ندارد.

کو گوش شنوا؟

پی نوشت۱:

مسئولین هم به درخواست مردم این کار را می کنند پس هم مردم باید از خواسته های غیرضروری اجتناب کنند و هم مسئولین به اینگونه توقعات توجهی نکنند و بیشتر به فکر بیت المال و مصالح مملکت باشند تا شهر و حوزه خودشان.

   + mohammad - ٦:۳٢ ‎ب.ظ ; جمعه ٤ خرداد ۱۳۸٦

سوم خرداد

باسمه تعالی

امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ در اداره حال و هوای دیگری حاکم بود. از یک طرف حال و هوای استقبال از ریاست جمهوری و از طرف دیگر هوای فتح خرمشهر . صبح زود جلسه تقسیم کار و توجیه مدیران واحدهای ستادی، درمانی ، خدماتی و ..... بود که تاکنون جلسات متعدد در فرمانداری و دانشگاه و .... تشکیل شده است.متاسفانه آمبولانس اسپرینتر ۱۱۵ ما هم به علت بی مبالاتی پرسنل از کار افتاده است . دو تن از نیروها کاری کرده اند که فکر نمی کنم در تمام جهان کسی این کار را انجام دهد. برای تمیز کردن آمبولانس ، با شیلنگ قسمت فرمان و کنترل دیجیتالی خودرو را آب گرفته اند و سپس آمبولانس را چند بار جلو و عقب برده اند که حسابی تمیز شود حالا آمبولانس که حداقل صد میلیون تومان قیمت دارد از کار افتاده است. روز قبل هم در حالی که تسمه ماشین پاره شده بوده حتی پس از رساندن بیمار و با وجود روشن بودن لامپ اخطار ، به رانندگی ادامه داده و موجب آسیب بیشتر آن شده اند. امروز مسئول نقلیه می خواست گریه کند . در همین جا از پرستار یا تکنسین اتاق عمل مرد  دعوت به همکاری می شود  تا در مرکز فوریت های پزشکی به خدمت بپردازد.

امروز تلفنچی اداره ، نوحه  ممد نبودی ببینی را از اسپیکرها پخش کرد و حال و هوای ۲۵ سال قبل را در اذهان زنده کرد.

قرار است روز شنبه دکتر احمدی نژاد و هیات همراه به شهر ما بیایند من نمی دانم چه کسی برنامه ریزی کرده است که صبح شنبه را در نطنز (شهر کوهستانی و سردسیر) و ظهر روز شنبه را در شهر آران و بیدگل (گرمسیر و نیمه بیابانی )و در ساعت ۱۵ هم در شهر کاشان با مردم دیدار دارد. امروز ظهر که به منزل می آمدم دیدم جز چند نفر کسی در کوچه و خیابان نبود باید دید روز شنبه چگونه خواهد بود؟

   + mohammad - ۱:۳٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸٦